Waarom het af en toe best moeilijk is vrolijk te blijven…

De afgelopen weken loop ik regelmatig tot groot ergernis van mijzelf en diegenen om mij heen vrij chagrijnig rond. Ik zou willen dat ik er iets aan kon doen, maar helaas lijkt het mij niet echt gegund om vrolijk te zijn…

Afwijzing appartement in Hilversum
Begin januari kreeg ik een mailtje dat er een appartement te huur stond op in Hilversum. Heel leuk, want het betreft het appartement naast én schuin boven vrienden, en nog een leuk appartement ook. Helaas ben ik daar echter uiteindelijk voor geweigerd door de verhuurster, omdat ik te weinig zou verdienen volgens haar. Waar zit hem nou de crux: mevrouw kijkt alleen naar mijn netto maandsalaris ipv naar mijn netto jaarsalaris (waarmee ik weldegelijk aan haar eisen voldeed). Oh well.. Mijn leidinggevende riep meteen “Je moet het niet zien als ‘dit appartement is mij niet gegund’, maar als ‘dit was niet het juiste appartement voor mij, er komt nog iets beters mijn kant op’.

Uiteindelijk heeft hij daar wel gelijk in gekregen. Een paar weken later besluit ik een appartement in dezelfde buurt in Hilversum te gaan kopen.

Last-minute gewijzigde regels rondom bouwdepot
Om de financiering van het appartement rond te krijgen, besluit ik op advies van mijn hypotheekadviseur een bouwdepot aan te vragen. Op het moment dat dit advies gegeven wordt is het nog zo dat een bouwdepot onder de €2.501,- direct uitbetaald wordt zonder dat hiervoor bonnen ingediend hoeven te worden. Mooi, want dan krijg ik het bedrag direct bij de overdracht en heb ik een buffertje ipv dat ik hoef te wachten op mijn salaris uit maart en april.
Althans, dat dachten we. Op 1 maart blijken de regels gewijzigd te zijn en worden *ALLE* bouwdepots ingehouden en alleen verstrekt op basis van ingeleverde bonnen. Grom…
Gelukkig was mijn hypotheekadviseur zo vriendelijk zijn factuur (€2.250,-) terug te trekken, zodat ik nu alsnog die buffer heb. Die betaal ik dus wanneer het bouwdepot dan ook daadwerkelijk uitbetaald is.

Niet getekende volmacht
Dan de volgende stap: tekenen bij de notaris. Samen met mijn hypotheekadviseur en mijn aankoopmakelaar stel ik aan de verkopende woningbouwcorporatie Dudok Wonen ruimschoots van te voren de datum woensdag 13 maart voor. Zij geven hierop akkoord, waarna deze datum ook naar de notaris gaat. Er wordt een afspraak gemaakt voor woensdagochtend om 10:00.
De dinsdagmiddag daarvóór wordt ik om 17:15 door mijn aankoopmakelaar gebeld. Hij klinkt (terecht) pissig over de telefoon: hij is gebeld dat de benodigde volmacht waarmee iemand van het notariskantoor kan tekenen in naam van Dudok Wonen niet bij hen ingeleverd is. Deze blijkt ook gewoon uberhaupt nog niet getekend te zijn.
Het gevolg is dat ik hierdoor op donderdagmiddag vrij heb moeten nemen terwijl dit eigenlijk niet kon (een aantal studenten van mij zijn hier de dupe van geworden), om die dag om 15:00 te tekenen bij de notaris. Kost me dus ook twee hele dagen waarop mijn familie vast had kunnen klussen…

Ongeluk latex en glasweefsellijm
Over dat klussen gesproken… Na het tekenen bij de notaris ben ik met mn opa meteen naar het appartement gegaan om daar de al door hem gekochte latex en glasweefsellijm uit te laden. Makkelijk, op een trapsteekwagen, dan hoeven we ze niet naar binnen te tillen. Daar besluit mn opa om dan ook die trapsteekwagen te gebruiken om de emmers naar beneden te rijden (een trapje van 7 treden af, de berging in). Je raadt het vast al… In plaats van de trapsteekwagen voldoende achterover te houden houdt mn opa hem iets te veel rechtop, waardoor de luchtbanden een tree raken, de trapsteekwagen stuitert en de bovenste twee emmers (12,5 liter inhoud) de wet der zwaartekracht hanteren en op de grond kapot spatten. Muurverf en glasweefsellijm all over the place. We zijn nog een uur bezig geweest om alles weer op te ruimen, om nog maar te zwijgen over het financiële verlies uiteraard..

Tegenvaller wat betreft het toilet en de badkamer)
Kijk, als je een appartementje koopt snap je best dat niet alles in tip-top staat is. Maar dit hadden we niet verwacht… Toen we verlichting ophingen in het toilet en de badkamer (dat hing er namelijk niet) kwamen er ineens wat gebreken naar boven. Die tegelvloer in het toilet? Een stukje loszittend zijl… De stortbak? Enorm veel gele aanslag, hangt scheef. Het pijpje tussen de stortbak en de toiletpot? Lek, zodat bij elke spoelbeurt de vloer nat is. Kortom: volledig toilet moet vervangen worden.
In de badkamer bleek aan één wand helemaal niet opnieuw betegeld te zijn. Opzich geen probleem, zelfde tegeltjes. Maar niet de zelfde kleur voegen… Lelijk!

Big Fail levering koel/vriescombi
Op de vrijdag 15 maart wordt mijn koel/vries combinatie geleverd. Althans, dat was de bedoeling…
‘s ochtends krijg ik keurig netjes een e-mailtje dat de levering tussen 12:00 en 14:00 plaats zal vinden. Met een track&trace linkje waarop ik kan zien hoeveel stops de wagen nog moet maken, op hoeveel afstand hij zit en wat de meest up to date zijnde “verwachte levertijd” is. Vanaf 12:00 loopt die laatste alleen maar op, terwijl de wagen stil lijkt te staan.
Het is 14:05 als ik gebeld wordt. “Sorry, we staan met pech langs de weg, het gaat een paar uurtjes later worden. We hebben nog 3 stops voor u te gaan zodra we weer kunnen rijden. Ik houd u op de hoogte.” Prima. Kut natuurlijk, maar kan gebeuren.
Om 16:50 besluit ik maar naar de winkel waar ik het apparaaat besteld heb te bellen, waar ik het apparaat besteld heb. Of ze nog komen. “Ik ga voor u informeren, een momentje. Ja, daar ben ik weer. Ze rijden inmiddels weer, nog 3 stops en dan zijn ze bij u, tussen 18:00 en 19:00.”
Om 19:45 stuur ik een boze e-mail richting Bemmel & Kroon:

Goedenavond,

Ik heb bij deze een behoorlijke klacht over onderstaande levering.

Ik ben omstreeks 14:00 gebeld door de bezorger dat ze met pech langs de weg stonden, dat het daardoor iets uit ging lopen maar dat hij me wel op de hoogte zou houden. Kan gebeuren, en op dat moment vond ik het nog een nette service.

Helaas heeft de bezorger sindsdien echter niets meer van zich laten horen. Ik heb om 16:50 nog telefonisch contact gehad met jullie om hier navraag over te doen, waarbij de medewerker aan de telefoon mij vertelde dat de bezorgdienst inmiddels weer reed en dat ik tussen 17:30 en 18:00 de bezorging mocht verwachten “als alles goed gaat, anders kan het misschien nog een half uurtje later worden”. Niet netjes van de bezorger dat hij niets meer heeft laten horen, maar prima.

Inmiddels is het 19:30, heb ik door het opgegeven te verwachten tijdvak geen eten kunnen halen en ben ik het wachten echt spuugzat.

Ook de tracking pagina achter onderstaande link schiet niet op, volgens die site staan ze nog steeds op hetzelfde punt als toen ik door de bezorger gebeld werd. Het tijdvak wat op de site staat is ook continu 40 tot 70 minuten vanaf “nu”.

Ik zal nog braaf tot 20:00 wachten, maar daarna ga ik toch echt naar huis. Als de bezorging dan nog steeds niet plaats gevonden heeft hoor ik graag van jullie hoe jullie dit probleem op gaan lossen, zowel het feit dat ik komende week overdag geen vrij meer kan krijgen maar toch spoedig de koelvriescombinatie in huis wil hebben, alsmede het feit dat ik nu voor Jan-met-de-korte-achternaam een dag in een kaal en koud appartement heb zitten wachten op een bezorging die maar niet kwam.

Uit etiquette sluit ik mijn e-mail altijd af met “Met vriendelijke groet”, maar makkelijk is dat nu niet…

Met vriendelijke groet,
Ronald Broekhuizen

Terwijl ik mn jas aantrek, word ik weer gebeld, maar niet met goed nieuws. Die hele wagen heeft uberhaupt nooit meer gereden! Dus maar weer een boos mailtje:

Nogmaals goedenavond,

Zojuist ben ik, om 20:02, gebeld door de bezorger met de melding dat de auto niet meer aan de praat gekregen is. Daarmee is de informatie die ik eerder vanmiddag van jullie uit over de telefoon gekregen heb dus ook nog eens volledig onjuist.

Ik verwacht van jullie morgenochtend (zaterdagochtend dus) telefonisch contact over hoe we gezamelijk tot een passende oplossing gaan komen. Mocht ik morgenmiddag nog niets van jullie vernomen hebben annuleer ik de bestelling en verwacht ik daar ook geen kosten voor.

Groet,
Ronald Broekhuizen

Op maandagochtend heb ik zelf maar gebeld naar Bemmel & Kroon. Daar kreeg ik een vriendelijke medewerker aan de lijn die duidelijk liet merken pissig te zijn op de bezorgdienst. Hij heeft op zaterdag al naar hen toe laten weten dat zij contact met mij op dienden te nemen, wat ze dus nog niet gedaan hadden.
Uiteindelijk liet ik hem blijken dat hij hierdoor een klant kwijt geraakt was, ik had immers ook een combimagnetron willen bestellen bij ze. Uit klantvriendelijkheid heb ik op die magnetron wat korting gekregen en zou deze met de herlevering van de koel/vries combinatie meegeleverd worden.

Uiteindelijk is op woensdag 20 maart zowel de koel/vries combinatie als de combimagnetron keurig netjes afgeleverd.

Keurig netjes? Welnee, incompleet!
Dat van dat keurig netjes dachten we althans. Vandaag, zondag 31 maart, pakken we alle keukenapparatuur uit. Wat blijkt? De koel/vries combinatie is incompleet… De achterste twee pootjes ontbreken, waardoor hij behoorlijk achterover helt. Een van de afdekdopjes in de deuren ontbreekt (opzich alleen cosmetisch, maar toch).
Dan proberen we maar wel alvast de draairichting van de deuren om te draaien. Volgens de handleiding een kwestie van de “schanierpunten” verplaatsen en de dopjes in de deuren naar de andere kant zetten zodat daar de palletjes in kunnen vallen. Simpel toch? Niet dus..
De betreffende dopjes gaan aan de bovenkanten van de deuren er prima uit. Maar aan de onderkanten zitten ze muurvast. Ja, ik weet het, ik heb geen kracht in mijn handen, zal dus wel aan mij liggen. Maar als zelfs mn vader ze er met zijn kracht niet uit weet te trekken, is er toch echt wel wat mis.

Dinsdag dus maar naar Indesit bellen met een klacht, dat ik wil dat ze een monteur langs sturen om de vervangende onderdelen te plaatsen en de draairichting van de deur om te wisselen. Want ons lukt het niet.

Lekkage
En dan blijkt er ook nog eens lekkage te zijn op het toilet. Vanaf de bovenburen druppelt er af en toe water naar beneden. Die bovenburen zijn alleen al een paar dagen niet thuis… Als ze er dinsdag nog niet zijn bel ik naar de beheerder van de Vereniging van Eigenaren, mag hij het met ze op gaan lossen..

Al met al nogal tegenslag op tegenslag. Ik heb best behoefte aan een meevaller, iets leuks, iets positiefs. Of, om met Donkey af te sluiten: